Hjems Børnehave

Vi er en lille hyggelig børnehave afdeling, med et trygt og omsorgsfuldt miljø. Vi har mange små rum, som giver mulighed for at værne om legen, og den kreativ fordybelse. Vi vægter de små grupper, hvor børnene er aldersopdelte, dels for at kunne tilrettelægge aktiviteter ud fra det enkelte barns udviklingstrin, men også få de bedste muligheder for at blive set og hørt. Fællesskabet har også en fremtræden rolle, derfor arbejder vi med åben plan om eftermiddagen, hvor børnene kan bevæge sig rundt i hele huset, det har en betydning for udvikling af de sociale kompetencer, hvor vi lærer af hinanden, når vi spejler os i hinanden.

Fakta om Hjems:

- Vores åbningstider er: Mandag - Torsdag 6.30 - 16.45. Fredag 6.30 - 16.30

- Vi har plads til 34 børn.

- God normering af pædagogisk personale

- Pædagog studerende, som er med til højne fagligheden, gennem spørgsmål og refleksioner over praksis

- Mange små rum, som er opdelt med 3 grupperum, 3 funktionsrum, bestående af; puderum, værksted og teater/dukkekrog.

- Egen legeplads

- Ingen madordning – vi har alle madpakker med.

I Hjems har vi fokus på

- Vi har et særligt fokus på omsorg. Vi vægter en tryg overgang mellem hjem og børnehave. Børnene bliver mødt af nærværende og omsorgsfulde voksne.

- Vi har fokus på fællesskaber og relationer mellem mennesker. Det enkelte barn skal føle sig set og hørt, det er også en del af et fælleskab, som er med til at udvikle barnets sociale kompetencer, gennem pædagogiske aktiviteter, og i tæt samvær arbejdes der med følelser, anerkendelse, og konflikthåndtering, på daglig basis.

- Legen er i centrum. De voksne skaber nogle legerammer og legezoner, hvor det er tydeligt ”hvad kan jeg lege med her” men også tid og rum til at lege. De voksne er en aktiv del af legeuniverset, da legen er en vigtig del af barnets udvikling. vi bruger bl.a. teater og rollelege, som et redskab til at skabe fælles lege referencer.

Mere om Hjems

Et tæt forældresamarbejde er en vigtig forudsætning for et barns trivsel og udvikling. Inden barnet starter i Hjems, vil forældre blive tilbudt en indkøringssamtale, hvor vi sammen lægger grundstenen for et tillidsfuldt samarbejde. Der vil desuden være tilbud om trivselssamtaler dels efter 4-6 måneder efter start, og siden en gang årligt. Der er altid mulighed for at få en snak, hvis der er behov for det.

Vi bruger vores nærmiljø rigtig meget, skolens gymnastiksal til vores ugentlig rytmik, vi bruger Lergravsparken, og Bredegrund legeplads, og vi er særlige glade for vores ladcykler som kører os ud i det blå.

Citat fra barn i Hjems der skulle starte i skole: Voksen: ”Hvad har du lært ved at gå i Hjems børnehave? Hvad har været bedst? Barn: At få venner. Jeg har lært, hvordan man får venner.”

Citat fra forældre: ”Hjems er et rart sted at være. Stedet giver en god stemning indeni, når man kommer ind og det føles som et hjem.”